fredag 25 september 2009

när jag blir stor

det finns en grupp damer som imponerar mig
(kan inte kalla dem tanter det känns fel)
ni vet, de där som sätter på sig rosarosa läppstift
ljusblå ögonskugga, pärlörhängen
och ett slitet men glittrande halsband
när de ska ut och handla.

som har gjort en fin uppsättning av sitt vita hår
dragit på sig skor med klack
och en fin kappa

jag vet inte, det kanske bara handlar om tidsfördriv
men de ser så värdiga ut
och eleganta, de här tanterna
som att om jag dör nu,
får en hjärtinfarkt på bussen
faller ihop i köttdisken
då ser jag i alla fall bra ut!

som om
det här kan vara min sista chans att visa upp mina familjeklenoder
vem vet var de hamnar sen
som om
det här kan vara min sista chans
att visa upp mig

så ska jag bli!
åldras rak i ryggen
med värdigheten kvar

Inga kommentarer: