torsdag 3 juli 2008

ONÖDIG STATISTIK

Jag är en sann mattenörd. Det är sant. Ibland blir jag helt pirrig i kroppen när jag tänker på att räkna lite medianer och ställa upp lite division och få klura på några ekvationer. Jag har en tendens att klara skolans matte bra, för allt handlar ju egentligen om att lära sig hur man ska räkna och sen kan man det.
Statistik har alltid varit min grej. Jag har alltid älskat att rita diagram, räkna medelvärde och kan plötsligt komma på någon median som jag vill veta och då sätter jag mig ner och räknar ut det och känner mig glad, helt enkelt. Jag blir belåten. Det känns som om jag har tagit några lugnande tabletter eller något.

En del vet nog att jag har haft SMS Till Alla ett par månader nu (5000 fria sms för 99 kr). Självklart har jag räknat en hel massa statistik.
Så, här kommer det. All fakta om mina smsvanor förra månaden:

Totalt skickade jag 2801 sms på 30 dagar.
Det är alltså 93 sms om dagen.
Medianen är 82. Alltså är det lika många dagar som jag skickat under 82 som jag har skickat över 82.
Med min vanliga taxa skulle alla dessa sms kostat 2493 kr, men nu kostade varje sms 3,5 öre istället för det vanliga 89 öre.

Första veckan skickade jag totalt 554 sms - 79 per dag.
Andra veckan, 896 sms - 128 per dag.
Tredje veckan, 605 sms - 86 per dag.
Fjärde veckan, 536 sms - 76 per dag.
Och då blir det två dagar över, vilket blir 210 sms - alltså 105 per dag i medelvärde.

Statistik är inte svårt, jag vet. Men förbannat kul är det.

Inga kommentarer: