tisdag 21 april 2009

Skånsk musik

Jag tycker nog att min musiksmak är rätt bred. Jag kan lyssna på det mesta, även om jag självklart föredrar en del saker framför andra.
Sedan finns det saker som sticker ut.
Timbuktu, till exempel, tycker jag är jättebra, trots att hiphop vanligtvis inte är min grej (undantaget är den fenomenala Eminem). Familjen, som är någon form av techno, är helt oemotståndlig och techno brukar bara irritera mig. Nyligen har jag upptäckt bob hund som visserligen är helt och hållet musik som brukar tilltala mig - men de har ovanligt fort nått väldigt långt in. Sedan finns det ju Peps Persson, Svenska Akademin, Wilmer X, Torsson och Bröderna Lagerståhl, samtliga spännande inslag i mitt musikbibliotek.

Och vad har alla dessa män gemensamt?
De sjunger på utmärkande skånska. Jag tror att detär det som är nyckeln.
Jag vet inte, det bara... det känns tryggt. Det är roligt att lyssna på.
Det är underbart.

Inga kommentarer: